Jak neušetřit na slevách

Přicházím k obchodnímu centru, protože skrz něj je kratší cesta na místo, kam právě mířím. Vejdu a procházím kolem spousty obchodů. Z velké části z nich ovšem na mě koukají obrovské cedule s nápisy „Sale, slevy, výprodej, 50%“. Projdu celé obchodní centrum, které má v sobě vyšší desítky obchodů, ne-li přes sto a většina z nich nabízí to stejné – slevy. Říkám si, co je ještě vlastně skutečného na neustálých slevách, výprodejích atp.?


Taktik, jak přilákat zákazníka ke koupi formou výprodeje, slevy či například poštovného zdarma ( v případě e-shopu) je spoustu. Výsledek pro prodejce znamená zvýšení výdělku, pro vás prázdnější peněženku a krátkodobý pocit radosti a naplnění. Celé to má ovšem několik problémů.

  • Neudělá vás to šťastné navždy.
  • Budete chudší.
  • Prodejci nehrají vždy fér.
  • Budete mít méně místa.

Rád bych se na tyto problémy podíval podrobněji a ukázal vám tak, že vlastně vaše „skvělé“ nákupy nemusí být zase tak skvělé. Například, když vám nabídne někdo něco zdarma, tak to působí ještě lépe, než kdybyste dostali větší slevu. Což je vidět například u poštovného zdarma na e-shopech, dárků při nákupu nad 1000 Kč nebo akcím 2+1 zdarma. Snadněji tak tedy vydáte své peníze za věci, které nechcete nebo nepotřebujete jen pod zdáním toho, že je to výhodné.

Slevy a „výhodné“ nabídky jsou vlastně všude a již neexistuje skoro obchodník, který by vám nějakou takovou nabídku nenabídl, někteří vám je naservírují rovnou všechny. A ještě vám k tomu přibalí věrnostní kartičku, díky které získají vaše údaje a informace o vašich nákupech, aby tak příště mohli lépe plánovat, jak vám toho prodají ještě více ;).

Nakupování věcí vás ale neudělá šťastné navždy

Je to jednoduché. Každá věc se okouká, u každé věci potkáte během týdne novější, modernější a víc cool kus. Každá nakoupená věc vám navíc přidá další starosti do života – může být totiž zničena, poškrábána, ukradena a ještě ke všemu budete muset věnovat čas, abyste o ní pečovali/starali se o ní – otřeli z ní prach nebo ji vyprali i když ji vlastně nepoužíváte. Ale po tom, co si ji odnášíte z obchodu, tak se cítíte skvěle, zvedne vám náladu a na nějaký čas vám udělá i radost. Ale pokud budete spoléhat na radost z věcí, tak to dojde k tomu, že si brzo budete muset jít koupit další, abyste tuto radost opět obnovili.

Zní to skoro jako, kdyby bylo lepší žít bez věcí, že? Tak to ale není! Minimalismus je založen na myšlence toho, že je potřeba rozlišovat mezi věcmi, které nám přináší užitek a díky nimž můžeme vykonávat věci, jež nás naplňují a věcmi, které nám kradou čas, radost, peníze a myšlenkovou kapacitu. Můj telefon například není měsíc starý model…Občas se zasekne, musím ho restartovat, baterku nabíjet někdy i dvakrát denně, ale na to abych se spojil s lidmi, které mám rád a zjistil o nich více, bohatě stačí a plní tak svoji roli.

Budete chudší!

Nepřál bych vám to! To rozhodně ne. Ale jde o to, že pokud budete podléhat slevám a nakupovat bez rozmyslu a zcela kompulsivně jen na základě vidiny rychlého ušetření, stane se vám brzy opak a ve výsledku proděláte. Vezměte si, že si jedete koupit 3 kusy másla do obchodu, který je od toho kde právě jste vzdálen 20 minut. Ušetříte na tom pár korun, ale ten čas, který do toho investuje, je mnohem cennější. Za věci platíte ve skutečnosti časem (jak ilustruje skvěle film In Time)….

Prodejci nehrají vždy fér

Jak je uvedeno v odkazu výše, tak někdy prostě obchod zdraží, aby potom mohl dát „slevu“, protože nechce prodělat… Příkladem také mohou být řady obchodů, na jejichž sklech vidíte nápisy „Končíme, sleva 80% na vše do vyprodání zásob“, ovšem projdete kolem nich během 5 let stokrát a stále tam stojí stejná prodavačka, stále prodávají stále stejné věci, na písmena dávno sedl prach, ale oni stále končí a mají „slevy“… U nás jeden čas takto chodil přes 3 roky likvidační prodej obchodu s perskými koberci, které měli obrovské slevy. Buď během těch 3 let si nikdo nechtěl koupit perský koberec a nebo prostě lhali. Možná likvidují dodnes, kdo ví (letáky už neodebírám)…

Budete mít méně místa

Jak v hlavě, tak v místnostech. Protože každá věc potřebuje svůj prostor a stejně tak na ni budete myslet, starat se o ní a pokud jí nebudete využívat a potom se rozhodnete ji jednou vyřadit se stovkou dalších věcí, tak vám vezme nejen čas při nákupu, ale také při zbavování se jí.

 

Má to řešení!

Řešení to má spoustu, já vám ovšem nabídnu dvě. Prvním z nich je přemýšlet při nákupu o tzv. Cost per use (cost per wear u oblečení). Jedná se o cenu, kterou zaplatíte za použití věci. Určuje vlastně to, jak moc věc používáte a tak se může z elektroniky za 400 Kč stát mnohem dražší kus než z výrobku za 4 000 Kč.  Přemýšlejte při nákupu, jestli tu věc opravdu potřebujete a na co ji potřebujete. Zda jen na jedno či dvě použití v letošním létě nebo zda ji budete opravdu využívat – pokud ne, tak si spoustu věcí můžete půjčit ať v půjčovnách nebo u známých. Osobně třeba teď budu na 4 dny potřebovat nabíječku telefonu do auta. Auto nevlastním ani neplánuji vlastnit, a proto si ji nepůjdu koupit, abych ztrácel čas vybíráním, nákupem, peníze za věc a pak ji zase na mnoho let odložil do šuplíku. Ne vše musíme vlastnit!

Druhým řešením je přemýšlet ještě před nákupem. Vytvořte si takzvaný 30 days buy list, který vám pomůže ujasnit si, co opravdu chcete, jaké to chcete a třeba i za jakou cenu a zda to opravdu chcete. Napište si danou věc na papír, k ní si napište, co od ní požadujete a datum, kdy jste se rozhodli, že ji potřebujete. Nekupujte ji dříve, než vyprší 30 denní lhůta, během které si o věci můžete zjistit více a třeba zkusit přijít na to, jestli ji opravdu potřebujete nebo zda ji nedokáže nahradit něčím jiným, nebo si ji zkrátka jen půjčit pokud jde o krátkodobou činnost.  Pomůže vám to ujasnit si, zda ji teda chcete a třeba i díky tomu ušetříte, protože během 30 dní najdete výhodnější kus, který bude splňovat vaše požadavky a vyhnete se impulsivnímu nakupování, které by vás mohlo stát ještě více…

 

Na závěr snad jen – Přemýšlejte a až potom nakupujte!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *