Móda a reklama

landfill-879437_1920

  • Až 32 kilo textilu a oblečení vyhodí průměrně obyvatel USA za rok.
  • 85% z tohoto množství skončí na skládkách.
  • 5% všech skládkovacích prostor zabírá textil.

To jsou data od americké neziskovky CTR, která se zabývá problémem nadměrného vyhazování oblečení.

Otvírám tuto otázku oblečení, jelikož přišel opět podzim a s ním nutná změna šatníku. Myslím si, že 32 kilo(ač v USA) je až moc velká váha oblečení, které za rok lidé vyhodí.
Mnozí lidé s příchodem chladnějšího počasí vyrazili nakupovat do obchoďáku něco teplejšího. Ono totiž nakupování oblečení zdaleka už není jen o potřebě pořídit si něco teplejšího na sebe.

Reklama na oblečení na nás útočí ze všech stran. Jsme vystavováni pocitu toho, že nejsme moderní a dostatečně cool, protože nenosíme aktuální módu, barvy nebo střih. Je to útok na naše podvědomé pudy. Ale je to útok zcela bezcharakterní. Je totiž těžké držet krok s módou, která se nemění jednou za rok, už se nemění ani jednou za čtvrtletí ale díky nadkonzumu, levné pracovní síle v zemích třetího světa, se mění každý týden.

Sám se občas přistihnu přitom, jak si říkám, že spousta lidí vypadá lépe oblečená, než já. Co teprve všichni v těch reklamách? Asi by to chtělo pořídit něco nového… Naštěstí se mi podařilo vybudovat záchytný minimalistický mechanismus, kdy má koupě prochází třicetidenním obdobím, kdy nad ní přemýšlím a zvažuji, jestli opravdu stojí za to a potřebuji ji. Díky tomu si kabát nekoupím, protože ve skříni mám dvě plně funkční bundy, a tudíž není potřeba přinášet další kus do šatníku.

Reklama v nás vyvolává, pomocí líbivých fotografií, pocit méněcennosti, módní zaostalosti a vytváří v nás tak problém, krizi, nějaké psychické pnutí. Zároveň ale nabízí rychlé a elegantní řešení. Přidá k tomu ještě nějakou „slevu“ a důvod, proč jít nakupovat oblečení je hned na světě! Reklama vytvoří problém, nechá chvíli náš mozek zpracovat ten problém a přijmout ho a okamžitě přispěchá s účinným řešením.

Je těžké v záplavě reklam odolat tomuto pokušení. Nikdo nejsme dokonalý a na každého to působí, i když si třeba nalháváme, že zrovna na nás to působit přece nemůže. Někdy prostě není možné se tomu ataku reklam vyhnout. Někdy je ale zcela regulérně potřeba nové kusy oblečení do šatníku přidat. O tom, jak organizovat šatník už jsem jednou psal. Nyní bych se rád věnoval tomu, jak nevyjít z kurzu a lehčeji se tak bránit neustálému tlaku reklam.

  • Nadčasová móda

Prostě móda, která jen tak nevyjde z kurzu. U mužů je to v tomto jednodušší. Muž vždy byl elegantním v případě, že měl na sobě dobře padnoucí oblek, dobře vyžehlenou košili, sladěný pásek s botami a k tomu nějakou dobrou kravatu a kapesníček v saku. To je jednoduchá nadčasová a elegantní pánská móda(zjednodušeně řečeno). Ta je zde už relativně dlouhou dobu a téměř se nemění, s ní prostě vedle nešlápnete. Co se žen týče, tak tam jsou to dobře střižené šaty, které nejsou příliš přeplácané, popřípadě nějaké sukně (ale nejsem úplně v tomto oprávněn mluvit, jelikož se dámskou módou až tak nezaobírám). Pro ženy doporučuji se poohlídnout po webech o nějaké nadčasové módě, protože v tomhle opravdu sloužit nemohu.

  • Udržitelná móda

Zde nejde o to, nevyjít z kurzu. Z toho v dnešní „rychlé módě“ vyjdete opravdu velmi rychle. Jestli jste si dnes koupili tričko, tak za dva dny už bude z módy. Pokud vám ovšem toto „jednání“ připadá zcela mimo logické uvažování, jako mně, tak přesně pro vás je tu trvale udržitelná móda. Dala by se členit na více druhů.
Jedním bude bezpochyby nakupování v second handech. Při kterém nebudete podporovat další výrobu, využijete, co už již bylo vyrobeno, navíc za velmi nízký peníz a třeba narazíte i na něco fakt pěkného, co byste v obchodech nenašli.
Druhým je upcyklace – což je využívání již použitého oblečení nebo materiálů na nové kousky. Upcyklace je vlastně taková recyklace v oděvním a textilním průmyslu. Jako jedny z představitelů Upcyklace, bych bral v ČR třeba Rebelt. Využívají staré a použité duše k výrobě praktických a využitelných věcí. (Není to placená reklama, jen mě první napadli).
Třetím je bezpochyby Fairtrade oblečení, ať už vyráběné v ČR, nebo i za hranicemi. Jde o to, aby bylo vyráběno odpovědně ke všem jeho účastníkům. To znamená k těm, co to šijí, těm, co sbírají např. bavlnu, ale i k přírodě a zákazníkovy(aby neobsahovalo například toxické chemikálie).

Posledním bodem, který se váže k tomu, jak se bránit reklamám a jejich tlaku na naše další nakupování oblečení je: myslet!
Přemýšlejte nad každou věcí, kterou kupujete, zda jí opravdu potřebujete, zda jí využijete a jestli není možnost daný kus oblečení sehnat nějakým výše zmíněným způsobem, nebo ho nahradit něčím, co už ve skříni máte.
Nepotřebujete 50 triček, z kterých za rok na sebe vezmete 10… Potřebujete těch 10 triček, které budou kvalitní, pohodlné a vy je budete mít rádi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *