Příběh věcí

farmers-1311017_1920

Všichni nakupujeme. Není to nic neobvyklého. Někdo nakupuje každý den, jiný třeba jen jednou týdně. To záleží na konkrétních potřebách a okolnostech v životě daného člověka.
Jsou tu ale podstatné věci, spojené s nakupováním, které někteří schválně opomíjí a nebo třeba některé ještě ani nenapadlo nad nimi takto přemýšlet. Pokud jste z těch, kteří se nad nakupováním nezamýšleli nějak více do hloubky, tak jako níže v tomto článku, je to v pohodě. Ale zkuste se nad tím zamyslet při čtení tohoto článku a zkuste mít tuto myšlenku v hlavě vždy, když nakupujete.

Je jedno jestli kupujete kilo rajčat nebo trička či snad televizi. U všech jsou podstatné stejné věci.
Hlavní podstatnou věcí je příběh výrobku, který na sebe přímo váže další externality. Jde o to, jak byl výrobek vytvořen, kde byl vytvořen, jakou absolvoval cestu, než se dostal na pult a jak za něj byli lidé zaplaceni.

Rád bych zde uvedl pár příkladů věcí, aby bylo zřejmé, co vše souvisí s příběhem a s výrobkem, který si koupíte.
Jako první bych zmínil třeba takové rajče. Doputuje, například ze Španělska, kde při svém růstu nemá kontakt s normální půdou. Pokud bude dovezeno třeba z Afriky, je napumpované spoustou postřiků a chemikálií. Nehledě na to, že pokud se to dané rajče vyprodukuje v Africe, tak sem musí urazit značně dlouhou cestu. Což znamená náklady na paliva.
Takové rajče za sebou tedy zanechá celkem velkou stopu v přírodě. Jednak na chemikálie, pak také škodu z používání fosilních paliv na přepravu a ještě ke všemu, nedostatečné finanční ohodnocení dělníku na daných farmách.
Když si ovšem koupíte rajče od místního zemědělce či prodejce na trhu, budete vědět, kde a jak bylo vypěstováno, zda bylo chemicky ošetřeno a z jaké dálky muselo doputovat. Navíc také víte, že daný zemědělec byl za svůj produkt adekvátně zaplacen a nebyl vykořistěn nadnárodní firmou, kde putují peníze na konta multimilionářů, nikoliv do ruk pěstitelů.

Víte, kam tím mířím?

Ještě jeden příklad. Koupím-li si tričko za 90 Kč v nějakém velkém oděvním obchodním řetězci(např. H&M,C&A,New Yorker,Zara atd.), tak jsem přece dobře pořídil, není-liž pravda?
Ano, možná jsem koupil levně. Ale koupil jsem také dobře? Nemyslím si.
Co se týká oděvního průmyslu, jsou příběhy produktů snad jedny z nejhorších. Jak jsem psal již v článku o esenciálním šatníku (nejčtenější článek blogu), cena za toto tričko je obrovská. Neskrývá se na vašem účtu, s kterým odcházíte od pokladny, ale v příběhu výrobku. Od chemicky stříkané bavlny(některé obchody přechází na organickou bavlnu, ale to je jen krok na dlouhé cestě k odpovědnosti), přes chemikálie ničící půdu a zdroje pitné vody až po extrémně nízkou mzdu pracovníků v rozvojových zemí a životu nebezpečné podmínky pro jejich práci.

Uvedl jsem zde dva příklady toho, jak může vypadat negativní příběh produktu, a co vše se za cenovkou může skrývat. Uvedl jsem zde také pozitivní příklad příběhu i s řešením. Takové příklady jsou ovšem i v oděvním průmyslu. Jsou jich desítky, jak v České republice, tak v zahraničí.(Sám se snažím o to, pokud nakupuji,aby většina mých věcí pocházela právě z odpovědných obchodů, které vědí, že je důležité zaplatit dostatečně své zaměstnance a být ohleduplný k přírodě).

To, kam tímhle článkem mířím, by se dalo shrnout jedním slovem a to Odpovědně.
Nakupujte tak, že si uvědomíte, co vše je za věcí, kterou berete v obchodě do ruky, za cenovkou. Uvědomte si, jestli vám to opravdu stojí za to, si ji koupit. Zda ta nepřímá, skrytá cena, není pro vás příliš vysoká.

Příroda tu není jen pro nás, měla by zůstat i dalším generacím. Každý z nás, může přinést změnu do světa, třeba tím, co nakupuje. Každý jedinec má sílu něco změnit. Příkladem je třeba vegetariánský a veganský životní styl, který jen v Německu přijalo za své téměř 8 milionu lidí. To už značně pohne trhem, když si 8 milionu lidí nekoupí k obědu maso.
Zde jde vidět, že každý jedinec má sílu a vliv na celou společnost. Nezahazujme ten vliv a neříkejme si „Sám přece nic nezměním.“

Nakupujte tedy prosím s rozmyslem, ohleduplně a odpovědně!