Soustředěnost

Jsme generace schopná dělat mnoho věcí naráz, bez toho abychom si některou užívali….

Dinesh Kumar Biran

Dělat věci s plnou soustředěností a bez rozptylování. To je sen spousty z nás, kteří děláme více věci naráz. Dělání více věcí naráz se nazývá multi-tasking.
Myslíme si, že tím šetříme čas a stihneme tím více věcí. Je to pravda, to nepopírám.

Ovšem otázkou je, do jaké míry je to přínosné? Stihneme toho více, avšak s větším stresem. Což se mimo krátkodobý efekt podepisuje na našem dlouhodobém zdraví.
Stihneme toho sice více, ale jak kvalitně? Jak moc kvalitně můžeme něco udělat, když přitom děláme další dvě jiné činnosti a nevěnujeme se tomu na 100%?

Takový příklad, vaříte oběd. Do toho telefonujete s příbuznými a krmíte domácího mazlíčka. Zvládnete dělat vše naplno?
Stěží(pokud jste si odpověděli ano, tak si s největší pravděpodobností lžete). Toho s kým mluvíte zanedbáváte, neodpovídáte a ani neposloucháte naplno.

Ve výsledku dostojíte svým povinnostem, ale neuděláte je nejlépe, možná ani ne dobře.
Uvaříte sice jídlo, ale kdybyste mu věnovali celou svou pozornost, mohlo být chutnější, lépe naservírované nebo pestřejší. Stejně tak s příbuzným, kterého máte na telefonu, který si bezpochyby všiml, že ho odbýváte a děláte ještě něco jiného a nevěnujete se mu naplno. Rozhodně ho to nepotěší.

Zkuste to jinak
Zkuste single-tasking. Vyměňte více činností na půl udělaných za jednu udělanou naplno. Začněte pomalu.
Například to zkoušejte, když si čistíte zuby. Nedělejte přitom nic jiného, soustřeďte se jen na ten moment. Květiny můžete zalít potom a lidi na sociálních sítích počkají.
Sestavte si váš časový plán tak, abyste to stíhali. Vstaňte si o 20 minut dříve, abyste mohli dělat vše samostatně a naplno. I třeba žehlení trička. Uvidíte, že se budete cítit lépe.

Bojíte se, že nebudete stíhat? Zbavte se tedy věcí, které dělat nemusíte nebo nepotřebujete či dokonce nechcete. Omezte vaše sliby ostatním pokud dané věci opravdu dělat nechcete a děláte je jen proto, abyste je nezklamali nebo nenaštvali. Naučte se říkat NE.
Hned budete mít více času dělat vaše věci naplno a žít 100% život. Ne ho žít jen na 50% nebo dokonce 33%.

Co vám může přinést multi-tasking?
Někteří lidé si myslí, že multi-tasking je dobrý pro mozek. Tohle myšlení ovšem vede k poškozování vašeho zdraví.
Dělání více věci naráz unavuje vaši mysl, snižuje pozornost a lidi, kteří takto fungují dlouhodobě vykazují zvýšenou hladinu kortizolu, což je stresový hormon, který může poškozovat paměťové centrum mozku.

Outsourcujte
Jsou věci, které si můžete udělat sami, ovšem vezmou vám spoustu času, nervů ale přece ušetříte? Nedělejte je!
Nemusíte vše zvládnout sami. Pozvěte si opraváře, známé, zahradníka… Zaplaťte si za to. Ve výsledku totiž ušetříte a ještě vyděláte.
Budete totiž dělat to, co vám jde, co vás baví a naplňuje. Budete se věnovat věcem, které si užíváte. Každému jde něco jiného a vám nikdy nemůže jít vše, ač si to možná naivně myslíte. Tak se nebojte pozvat někoho, kdo je na danou věc odborníkem, zvládne jí lépe, rychleji a s větší chutí než vy.

Začněte žít plnohodnotný život zaměřený vaším směrem a naplno. Nežijte tak, jak by chtěli ostatní abyste žili. Neškudlete každou korunu. Vaše hodina života je cennější než 500 Kč za opraváře, které chcete ušetřit.
Tu hodinu totiž můžete věnovat do svého rozvoje nebo třeba vašim dětem. Vždy se vám tyto investice mnohonásobně vrátí a vyplatí se více, než ušetřených 500 Kč.

 

1 komentář

  1. Hezký článek. Jedna z věcí, co mě hned napadala, je že vše má své. Problém je přece v nestřídmé míře, kterou náký způsob provozujeme. Multi-tasking mi příjde stejně důležitý, jako single-tasking, jen umět používat oba ve vhodnou chvíli.. Single-tasking zkusím, protože mi příjde, že spoustu věcí dělám najednou a že moje schopnost žít, je tím velmi narušena. Např. rád poslouchám přednášky z internetu, kde lidé mluví o zajímavém tématu, když se procházím venku. Přeci je skvělé strávit 2,5 hodiny chůzí po lese a ještě k tomu se dozvědět spoustu užitečných rad co mě zajímají, než sedět stejný čas u monitoru PC. Nicméně, děkuji za článek. Zkusím ho aplikovat v životě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *