Fomo vs. Jomo

Novinka z Venezuely, aktuální volební průzkum, doporučení stravovacích expertů, rozhovor s významnou osobností, tragédie na silnici…

Denně se na nás valí stovky informací z médií, sociálních sítí a my se je snažíme všechny pojmout, zařadit, udělat si na ně názor, a ještě pozřít další.

Jakmile pak nejsme chvíli online a neprojíždíme novinky na Facebooku, nebo neproklikáváme zpravodajská média, či si s někým nepíšeme, začínáme se cítit nesví. Začínáme mít pocit, že nám něco uniká, že jsme pozadu. Šáhneme po telefonu a ten pocit zaženeme.

Ten pocit nese zkratku FOMO (Fear of missing out) – strach z toho, že nám něco uniká. Cítíme se, že nejedeme na aktuální vlně, že nevíme, co se právě řeší.

Ono nám ale stále něco uniká, i když surfujeme na aktuální vlně, tak 99,5 % věcí nám stejně unikne. Víme, co zrovna vyhlásil Elon Musk, ale co udělal Bill Gates, Warren Buffett (pravděpodobně nic, protože si čte), co v tuhle chvíli řekl nějaký český politik a kolik minut obsahu bylo nahráno na Youtube už pravděpodobně nevíme.

Technologie nám umožnily přístup k obrovskému množství informací. Každé dva roky se zdvojnásobí počet digitálních dat, které jako lidstvo vyprodukujeme. Není v našich silách pojmout ani zlomek všech informací, které se na světě dějí.

Pokud byste každý rok přečetli 24 knih, tzn. 2 knihy měsíčně, tak za celý život přečtete cca 1500 knih. Všemožných titulů jsou ovšem vydány statisíce.

Máme jen omezený čas a je nutné vybírat si, které informace nás zajímají. Nemůžeme chtít pochytit vše,  nemůžeme chtít na všechno zareagovat.

Pokud jde o podstatnou informaci, tak vám neunikne. Ne v dnešní době. Lidi o ní budou mluvit v práci, v dopravních prostředcích, v kavárnách, hospodách, objeví se i na vašich sociálních sítích i když je budete kontrolovat 1x denně.

Když si určíte, že se denně podíváte na sítě jednou, tak se nemusíte bát, že vám unikne něco podstatného. Udělal si internet srandu z nějakého výroku Donalda Trumpa? V pohodě, on si ho udělá i zítra na nějakém jiném výroku. O nic nepřicházíte.

Vybírejte si, na co soustředíte svou pozornost. Nemusíte vědět o všech pohybech na akciových trzích, tvrzení filozofů či výrocích politiků, pokud vlastníte květinářství. Nakládejte se svým časem odpovědně tak, ať se vám to co nejvíce vyplatí.

Oproti FOMU tu stojí jiný přístup, vědomý a odpovědný. Nese zkratku JOMO (Joy of missing out) – radost z toho, že nám něco uniká.

Uteklo vám to, že krávy mají vlastní Tinder, nebo to, že banka JPMorgan bude mít vlastní kryptoměnu? No, tak se z toho radujte, protože vy se tím zatěžovat nemusíte, váš život zlepší to, že budete mít víc času na to, co máte rádi, co vám jde a co chcete dělat.

Je to jednoduché. Stejně jednoduše můžete mít buď strach z toho, že vám něco uniká, vybudovat si závislost na svých zařízeních a na jejich neustálém kontrolování a nikdy nedojít spokojenosti, protože pořád bude něco, co vám uniká. Nebo si můžete zkrátka vyhradit čas na to, kdy budete online, kdy se podíváte na témata, které vás zajímají a budete si užívat, že vás netrápí, co vám uniká.


Kdybyste chtěli zlepši svůj vztah k sociálním sítím, začal jsem aktuálně spolupracovat s projektem Replug.me, kde děláme workshopy pro veřejnost, jak žít více spokojeně offline.  Ale pokud máte zájem, můžete si nás objednat i do vaší firmy – stačí se mi ozvat a já to s vámi už vyřeším. 

2 komentáře

  1. Ahoj, ja bych přidal, že lidi by se neměli orientovat jenom na sebe a na svůj čas, na svůj život, protože někde píšou, že život je krátký. Není krátký. Svět není o jednotlivcech, má hlubší význam. Fungování světa jako celku má význam, ne jako jednotlivce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.