Ve víru sítí z pohledu minimalismu

Sociální sítě nám berou pozornost, čas a dostávají nás do nekonečného kolečka, z kterého si odnášíme deprese či úzkosti nebo se stáváme díky nim méně spokojení se svým životem. Umíte si představit, kolik denně strávíte na sociálních sítích času? Určitě se vám stává, že řeknete: “Na to nemám čas” nebo “Nestíhám” a to i přes vaši touhu danou věc dělat.

Právě třeba omezení používání sociálních sítí vám ten čas může přinést. Často si totiž ani neuvědomíme kolik času na nich strávíme, když to je sem tam nějaká ta minutka během všemožných činností. O tom, co sociální sítě berou a jak efektivněji s nimi pracovat se dozvíte právě v tomto článku.

V proudu informací

Denně jsme na sociálních sítích, já i vy. Nejspíš i o Minimalisticky.cz jste se dozvěděli právě přes sociální sítě. Průměrně na sociálních sítích stráví lidé 135 minut denně1. Takhle to nevypadá jako velké číslo, ale je to průměr ze všech uživatelů internetu – 29 % uživatelů internetu vůbec profil na sociálních sítích nemá2. No a nárůst, který je od roku 2012, kdy jsme strávili na sociálních sítích průměrně 90 minut, je celkem výrazný (o pět a půl hodiny týdně víc času sedíme u Facebooku, Instagramu, Twitteru, Pinterestu a dalších než v roce 2012).

Nejsou to ale jen sociální sítě. Internet se stal rychle, se vším, co nabízí, součástí našeho všedního života. Podívejte se na následující infografiku, co vše se uděje za pouhou jednu minutu našeho života na internetu.

Něco nám uniká

20 dní v kuse, bez sekundy přestávky, byste museli sledovat videa na Youtube, které se nahráli v poslední minutě, a to jen na Youtube3. To je mimo lidské síly. Logicky nám tak uniká 99.9 % všeho, co se na internetu děje. I přesto se stále častěji začíná objevovat právě tzv. Fear of missing out – strach z toho, že nám něco uniká a který nás nutí neustále kontrolovat sociální sítě a novinky na nich. Nepíšu o tom jen tak, že se to stalo oblíbeným pojmem mezi mileniály. Píšu to proto, že FOMO (zkrátka výše uvedeného strachu) je problém. Je to důsledek právě sociálních sítí, a má nepříliš lichotivé dopady nejen na naše zdraví. Může totiž způsobovat úzkosti či deprese. Lidem, kteří trpí sociální úzkostnou poruchu může efekt FOMO tuto poruchu výrazně zhoršovat4.

Ale nejen lidem, kteří trpí nějakými mentálními obtížemi, ale i nám ostatním nutnost kontrolovat neustále sociální sítě, potřeba mít zapnuté notifikace či ihned odepisovat na zprávy nebo jen tak bloumat newsfeedem či sledovat vyretušované fotky svých přátel a jejich dokonalý život, může ubližovat. Cítíme se potom méně šťastní, více závidíme a stáváme se více nešťastní5. Jako bonus se na tom všem stáváme více závislými a opakovaně si tím tak ubližujeme. Dostáváme se neuvědomovaně do takového křeččího kolečka.

Hluboká vs. mělká práce

Kromě toho všeho, co jsem výše zmínil mají sociální sítě, závislost na nich a jejich neustále kontrolování i další dopady v našich každodenních životech. Nejvíce to ovlivní naši práci a naše výsledky. Neustálý tok informací, z kterého nikdy nevycházíme se dotýká i našich vztahů a dalších aspektů života.

Pojďme ale k té práci. Cal Newport ve své knize Hluboká práce představuje myšlenku dvou různých typů práce. Hlubokou a mělkou. Většina z nás většinou dělá pouze tu mělkou práci, a to právě i díky rozptýlením a sociálním sítím – 20 % zaměstnanců stráví na sociálních sítích během pracovní doby více jak hodinu svého času denně.

Sociální sítě nejsou ovšem jediný aspekt, který do toho zasahuje, velkou roli v rozptylování hrají i další pracovní nástroje s notifikacemi, e-maily ale hlavně náš již naučený zvyk být neustále online a dostupní. Nemáme tak možnost se pořádně ponořit do své práce a přicházet s velkými věcmi, protože se zaobíráme jen těmi mělkými.

Rozhodně doporučuji tuto knihu k přečtení. Nicméně rozptýlení a notifikace mají vliv i na náš nepracovní, osobní život. Stačí sekunda rozptýlení vibrací mobilu, rozsvícením displeje a vaše pozornost například na vašeho konverzačního partnera je ta tam.

Proč tedy proti tomu něco dělat? Protože trávení méně času na sociálních sítích, i celkově online, vám může zkvalitnit život a podle studií, které jsou uvedeny níže v odkazech, přinést i větší spokojenost se životem a radost do života. Můžete se pak taky více soustředit na ty podstatné věci ve vaší práci a tvorbě. Protože hluboká práce je ta, na které dnes záleží.

Jsou sociální sítě teda na obtíž?

Nebudu vám říkat: “Smažte si všechny profily na sociálních sítích, a na e-maily neodpovídejte”. Každá síť je nástroj, nástroj, který nám má k něčemu sloužit a něco přinášet. Ovšem podle všech dat se začíná stávat, že spíše sloužíme my sociálním sítím, a to nám nepřináší nic moc pozitivního, ba naopak.

Je tedy důležité uvědomit si, proč dané sociální sítě používáme. Já třeba teď přestal používat soukromý profil na Instagramu. Protože mi došlo, že pro mě jeho užívání nenese žádné výhody. Každé ráno jsem akorát strávil 5-10 minut projížděním toho, co lidé přidali za noc, a večer jsem projížděl 15 minut toho, co lidi přidali za ten den. Stala se z toho pro mě taková obsese bez přínosu. A často to vidím i u jiných lidí, jak ve chvílích, kdy na něco čekají nebo jedou dopravním prostředkem otvírají Instagram či Facebook a bezcílně bloumají novými příspěvky.

Proč dále používám třeba Facebook? Protože skrze něj komunikuji s lidmi, dozvídám se novinky, sdílím věci týkající se blogu a mých zájmu s ostatními. Ale snažím se dávat pozor, abych na něm trávil méně a méně času a nebloumal bezcílně nekonečným proudem novinek. Přínos je stále značný ale musím omezit jeho negativní dopady do svého života.

Teď k praktickým tipům

Kromě toho, že si uvědomíte, jaké sítě opravdu chcete používat, co vám přinášejí a budete si sami hlídat svůj přístup k nim a trávení času na nich, tak vám dám nyní i pár praktických tipů.

Chcete vědět, kolik času a čím na internetu strávíte? Tak si čas hlídejte třeba pomocí RescueTime. Bude vám ukazovat podrobné statistiky toho, kde čas na internetu trávíte a vy s tím pak můžete efektivně pracovat. Takový ideální první krok.

Zjistili jste, že času, který na některých stránkách trávíte je více, než byste si přáli, ale vaše vůle na to nestačí? Tak neváhejte použít aplikace Freedom nebo ColdTurkey, které vám pomůžou, na vámi stanovenou dobu, zablokovat přístup k stránkám, které si zvolíte. Ideální využití je například ve chvílích, kdy chcete soustředěně pracovat.

No a pro běžný život? Vypněte si notifikace, napořád a na všem. Nechte si nanejvýše vizuální upozornění, které vám ovšem nerozsvítí displej, což taky může nepříjemně rušit. Pokud vás i tyto vizuální upozornění budou přespříliš lákat a svádět, nastavte si černobílé zobrazení na vašem telefonu, které vás ve výsledku dovede i ke snížení počtu kontrol telefonu za den6.

A co s ostatními, když mají notifikace či zvonění zapnuté, když někam vyrazíte a pak se neustále rozptylují a narušují tak váš společný čas? Zaveďte si pravidlo, že za každé vyrušení či rozptýlení mobilním telefonem, tabletem atp. bude muset daný člověk něco udělat – třeba všem zaplatit ten večer v hospodě další rundu. Uvidíte, jak rychle si potom všichni notifikace vypnou a vaše večery se stanou orientovanější na zážitky nikoliv na sociální sítě.

Závěrem snad jen …

Nemažte radikálně své profily na sociálních sítí. Zvažte, co vše vám sociální sítě mohou brát a co můžete získat tím, že s nimi začněte vědoměji pracovat a omezovat jejich využívání. No a samozřejmě taky, co vám už teď přináší.

Minimalismus nenajdete jen ve svém šatníku ale například právě i v takovémto omezování rozptýlení, do kterého se dostanete částečně nedobrovolně a neuvědoměle. Pokud ve výsledku každý den získáte třeba jen polovinu času, který průměrně strávíme na sociálních sítí navíc (což je víc jak hodina z vašeho dne), tak ho můžete věnovat důležitějším a více naplňujícím věcem ve svém životě. (Já si třeba místo projíždění Instagramu před spaním čtu).

 


1 https://www.statista.com/statistics/433871/daily-social-media-usage-worldwide/

2 https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/

3 https://www.smartinsights.com/internet-marketing-statistics/happens-online-60-seconds/

4 https://www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160330135623.htm

5 https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2017/06/30/a-run-down-of-social-medias-effects-on-our-mental-health/#4c0692b62e5a

6 https://lifehacker.com/change-your-screen-to-grayscale-to-combat-phone-addicti-1795821843

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.